Jelikož se jedná v současnosti (a zřejmě trvale) o jediný stroj této řady, který bude provozován s originálním (tj. nepředělaným) vnějším rozvodem s ložisky v kluzném provedení, přistoupilo se k renovaci veškerých klik rozvodu. Rozvod byl již v minulosti vybaven protizávažím (z výroby jej tato řada neměla, což znesnadňovalo obsluhu stroje, zejména při časté změně směru při posunu), což bude z praktických důvodů ponecháno.
Oprava je prováděna v mé dílně nedaleko Kralup nad Vlt. S pískováním křížáků pomohla firma VMJ, s.r.o., Štětí. Se srovnáním a vyvařením přestavné páky notně pomohl pan Tomáš Pénzes, jemuž patří velký dík za ochotu a nasazení při opravách mašinky.
Očištění křížáků a vyvaření trhlin
Pískování křížáků
Repase dílů křížáků
Vyčištěné a vyvařené křížáky
Po sestavení
Rekonstrukce spodků maznic
Výroba nových mazniček
Kompletace maznic na křížáky
Kulisa, nálezový stav
Zadní strany opravených kulis
Přední strana opravené kulisy
Základní broušení předstihové páky
Předstihová páka ve finální úpravě
Původní stav všech pák, nejprve očištění mnoha nánosů barev, vylisování svorníků…
Výroba mazniček byla kapitola sama pro sebe. Podle jednoho dochovaného originálu byly postupně vyrobeny repliky maznic. Těleso maznice je uvnitř obrobeno frézkou, aby zde vzniknul prostor pro uchycení pohyblivého mechanismu, vedeného kalenou pružinou. Zbytek je čistě manuální práce, snad vyjma vysoustružené příklopky mazacího otvoru. Jediný „ústupek“ vůči výrobnímu stavu bylo použití 3 ks šroubů místo nýtů. Důvod byl prozaický – mechanismus je tak dobře rozebíratelný, je možné opravovat poškozené pružiny a další prvky.
Detail vnitřku polotovarů maznic
Nálezový stav ojnic
Ojnice po opravě, nové maznice
Ojnice bylo nutné vybrousit a vyvařit
Opravené ojnice
Výroba šroubů
… a klínů
A je hotovo…
Klíny spojnic vypadaly opravdu beznadějně. Ale vyhoďte to, když to dýchá historií! Následovalo odbroušení navařených plechů, které vymezovaly vůle vymačkaných ložisek. A kompletní vyčištění. Nové by byly hotovy rychleji, a byly by i krásnější. Ale…
Zátiší s klíny a maznicemi 😉
Hotové spojnice.
Protiklik máme o trochu více…
Ty v nejlepším stavu budou spasovány s pouzdrem výstředníkové tyče
Výstředníková tyč, chybí maznička a pouzdro je vydřené a otočené
Soustružení nových mazniček pro výstředníkové tyče
Soustružení pouzder pro výstředníkové tyče
Lisování pouzder do výstředníkových tyčí
Repasovaná výstředníková tyč s novým pouzdrem a maznicí
Vrtání mazacích otvorů
Závit pro červík
Mosazný červík pro zamezení protočení pouzdra
Svorníky…
… a repase dalších drobných dílů rozvodu
Původní stav, po opískování hloubkové koroze
Detail hloubkové koroze
Ofrézování pravítek do roviny
Ofrézování a obnova mazacích otvorů
Po ofrézování byla pravítka zbroušena naplocho
Hotová pravítka
Nálezový stav ovládání rozvodu
Po nastříkání základním lakem a vyvaření některých otvorů, poškozených v minulosti autogenem
Ještě oprava ozubení, finální lak a je hotovo
Páka regulátoru pravděpodobně původem z mladějovské „dvojky“ KrLi RIIIc , nálezový stav
Hotovo…, ale na BSku nepůjde.
Demontáž rozvodového hřídele
Přestavná páka má výřez, který však nebude zachován
Výřez je zavařen a vybroušen
Opraveny i další sváry
Čištění …
… aby nezůstala nikde koroze
čištění ložiskového domku…
… a jeho nástřik základní barvou PUR
Repase pouzder …
… a jejich opětovné lisování
Hotovo :-).
K zamezení protočení pouzdra z jedné strany vyvrtán otvor se závitem a umístěn červík.
Očištěný hřídel čeká na sejmutí druhé přestavné páky
Přípravek na sejmutí přestavné páky, aby nedošlo k jejímu poškození
Stahování hydraulickým stahovákem 20t
Příprava mazacích otvorů
Obligátní závit pro červík
Červík, aby se ložisko neotáčelo
Přestavná páka byla nejprve tlakem 75t srovnána na lisu, měla totiž zjevné deformace, posléze byl úchyt znovu přivařen a opatřen novým svorníkem
Díly již čekají na základní nátěr a posléze spasování na hřídel. Dovolím si osobní poznámku – stejně ten design, skoro by se nabízelo slovo „architektura či anatomie“ parního stroje a jeho součástí byl úžasný, nemyslíte?