Na tomto místě uvidíte záznam postupů oprav všeho, co můžeme nazvat příslušenstvím kotle.
Repase píšťaly
Jedná se o normalizovanou parní píšťalu (shodnou s typem ČSD, jen menší provedení). Skládá se z misky (1) a talíře (2) s vedením vřetena. Pára, unikající štěrbinou, naráží na ostrý okraj zvonu (3). Proud páry rozkmitá zvon a vzduch v něm tak, že vzniká zvuk pískání. Zvuk závisí na průměru zvonu a výšce zvonu. Pára je přiváděna zespodu, a to stlačením vřetena (4), které je uloženo příčníkem (7) ve spouštěcí páce, podepřené opěrou (5). Po uvolnění páky stlačená pružina (6) vytáhne vřeteno zpět do sedla, a tím uzavře otvor páry.
Repase sacích napaječů (injektorů) Friedmann ABY typ 5
Základní princip provozu sacího injektoru: Napaječ se nejprve naplní vodou z tendru (vany), přičemž vzduch a část vody z něho vytečou přes záklopku chloptače. Následně je do injektoru vpuštěna pára, která ve styku se studenou vodou zkondenzuje a vytvoří se podtlak. Ten způsobí uzavření chloptače a přisávání další páry. Pára v trysce přívodního potrubí získá vysokou rychlost a její proud proteče do difuzoru výstupního potrubí, přičemž s sebou strhne část napájecí vody. Dojde opět ke kondenzaci páry, která se smíchá s napájecí vodou a opět vytvoří v napaječi podtlak.
Maximální výkony injektorů se rozdělují do skupin dle stupnice 3 – 11 při kotlovém tlaku 13- 13 kg/cm2 a teplotě napájecí vody do 20 st. C.
Číslo injektoru | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Výkon v l/min | 25 | 40 | 60 | 88 | 120 | 165 | 210 | 260 | 300 |
Práce na rekonstrukci kapotáže parního dómu a písečníku
Nálezový stav, mechanismus písečníku je zarezlý a nepohyblivý, vše prorezlé. Hloubková koroze provrtala plechy skrz, takže bylo třeba vše vyřezat a dovařit. Pohledové strany budou broušeny a tmeleny Opískovaný a vyvařený písečník Následovat bude oprava uzavíracího mechanismu víka písečníku Víko písečníku Kapotáž parního dómu již v základním PUR nátěru Je to docela cvalik, nemyslíte? Pohled na písečník zespodu. Na to, že se bavíme o úzkorozchodné lokomotivě, máme před sebou docela velký a těžký kus materiálu. Vyvařené a vybroušené dno písečníku. Nyní již jsou všechny porušené plechy nahrazeny novými … po prvním základním nástřiku Další mezistádium. Nyní bude následovat tmelení a výroba mechanismu zavírání víka. Svorníky pantů a křídlová matice na uzávěru víka, který bude z části vytvořen znovu.
Výroba dýmničních dveří
Současné provedení je nešťastné, provizorní. Neodpovídá originálním dvířkům z výroby, i když je pravda, že podobné vzezření řada lokomotiv během svého provozu měla. Dvířka i uzávěr jsou tedy nepůvodní. Zajímavé je, že uzávěr se vyskytoval již za provozu v Mladějově, nicméně dvířka se ocitla na stroji až na pomníku v Bratislavě – Rača. Při výrobě tedy postupujeme striktně dle technické dokumentace výrobce.
Na tomto místě chci velmi poděkovat kamarádu Ivošovi, který pro mne neúnavně měří, fotí a kreslí detaily dveří. Vzhledem ke vzdálenosti muzea a mé dílny by bylo velmi časově a finančně náročné kvůli každé drobnosti absolvovat stovky km.
Dále děkuji Tomáši Pénzesovi, skvělému svářeči a zámečníkovi, který mi notně pomáhá při rekonstrukci velkých dílů a připravuje profesionální výpalky pomocí CNC plasmy. Nebýt jeho, trvala by má práce o mnoho déle a nedosáhla by mnohdy takové kvality, jakou požaduji. Není dnes mezi námi tolik fachmanů, jako je právě on.